Uitbarsting van kleuren en vormen.
door André Geurts,
Edese Courant 24 november 1989,
Ter gelegenheid van de expositie in Galerie Aan de Kippenlijn, Lunteren, 1989.
In Galerie Aan de Kippenlijn in Lunteren staat tot medio december nieuw werk van Loes
Kurpershoek centraal. De Arnhemse kunstenares stelt vijftien, recent vervaardigde acrylschilderijen
ten toon. Hoewel deze abstracte werkstukken aansluiten bij wat Kurpershoek eerder maakte, vallen
de getoonde doeken op door hun bijzonder uitbundig kleurenpalet.
(...) In eerste instantie maakte ze werk met geometrische vormen. De uitdaging viel daarin weg toen
ze haar motieven had geabstraheerd tot één lijn. Daarna legde ze zich een tijd lang toe op het
tekenen en schilderen van vogels en figuren. Ook in dit werk ging ze zich steeds abstracter uiten.
Het was voor haar toen nog maar een kleine overstap naar een adequaat weergeven van het
essentiële in haar eigen emoties. Haar getrainde abstractievermogen en een goede beheersing van
de schildertechnieken leidden uiteindelijk tot werkstukken, waarin ze vele facetten van haar
zielenleven heeft vastgelegd.
Het innerlijk van de kunstenares moet heel wat roeriger zijn dan haar beheerste optreden in
gezelschap suggereert. In de geëxposeerde schilderijen barst ze als het ware uit haar voegen. Ze
gaat bijzonder impulsief te werk bij het
aanbrengen van verf op het doek. De meeste verfpartijen lijken volkomen onbeheerst tot stand te zijn
gekomen.
Penseelstreken zijn kriskras over elkaar heen aangebracht en worden aangevuld met bibberende
lijnen. Een thematiek of uitgangspunt is niet te ontdekken. Soms is het eindresultaat van al dat
artistieke geweld een compositie waarin kleur- en vormcontrasten in evenwicht zijn. Indien dat niet
het geval is , poogt Kurpershoek met penseel figuratieve elementen in haar werk aan te brengen. Zo
creëert ze voor zichzelf en haar publiek enig houvast in de chaos van vormen en kleuren. (...)